Obchody na Facebooku a Instagramu v ČR končí

Možná jste viděli zprávu ve svém Commerce manageru nebo jste jinde zachytili informaci, že Obchody na Facebooku a Instagramu v ČR končí. Společnost Meta, která Facebook a Instagram provozuje, se rozhodla v několika regionech zrušit funkcionalitu Obchodů. Dle informací z nápovědy toto rozhodnutí zveřejnili 27. dubna. My jsme tuto informaci zaznamenali až začátkem května, kdy se ve Facebook Commerce manageru jednoho z našich klientů objevila následující zpráva:

Z důvodu zacílení na produkty, které přispívají k nejvyšší efektivitě a ROI, a kvůli zajištění maximálně personalizovaného prostředí pro nakupující nebudou od August 10, 2023 ve vašem region dostupné Obchody.

Sdělení o konci Obchodů na Facebooku a Instagramu v ČR

U zprávy se zobrazuje tlačítko odkazující na více informací, které vede do nápovědy. Ke změnám dochází ve všech regionech, detailní informace pro Evropu jsou v nápovědě zde.

Ukončení funkce Obchodů na Facebooku a Instagramu v České republice a dalších zemích Evropy

Bohužel tedy od 10. srpna nebudou Obchody dostupné ve většině zemí Evropy. Nechají je pouze v 11 zemích: Dánsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemsko, Norsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Ukrajina a Spojené království. I u těchto zemí se ale v nápovědě uvádí pouze to, že funkce Obchodu budou dostupné “až do dalšího oznámení”. Z toho lze usuzovat, že změny (včetně zrušení) ještě mohou v budoucnu čekat i na tyto země.

Pro ostatní země Evropy včetně České republiky to tedy znamená ukončení funkce Obchodů na Facebooku a Instagramu. Nepůjde vytvořit katalog produktů a tím pádem je ani označovat v příspěvcích. Nenašli jsme žádnou informaci, proč bylo vybráno právě těch zmíněných 11 zemí, kde Obchody pokračují. Sdělení Facebooku uvádí jako důvod “nejvyšší efektivitu a ROI”, takže lze usuzovat, že vybrali země, které považují za zajímavé z pohledu zisků. Jsou tam tak převážně větší trhy a bohatší země západní a severní Evropy. Zvláštní ovšem je, že Obchody končí například i ve Finsku, v Irsku či v Rakousku. K zamyšlení může být i zařazení Ukrajiny mezi země, kde Obchody prozatím zůstávají. Možná to má souvislost s probíhajícím vojenským konfliktem s Ruskem, ale těžko říct, jak by zrovna tento krok měl Ukrajinu podpořit…

Důvody ukončení funkce Obchodů

Důvody ukončení funkce Obchodů tak můžeme převážně vidět jako finanční. Facebook totiž z Obchodů nemá žádný příjem, když dokončení nákupu neproběhne na Facebooku. Když dokončení nákupu proběhne pomocí zprávy v messengeru nebo přesměrováním na webový eshop, nemá provize z transakcí. U dokončení na Facebooku si vezme provize z plateb za prodané zboží. Již při zavedení Obchodů jsme se domlívali, že časem bude chtít mít z Obchodů příjmy. Ale převažovaly názory, že buď bude funkce pro prodejce zpoplatněná, nebo že bude dokončení nákupu umožňovat pouze na Facebooku. Nyní tedy opravdu bude dokončení nákupu již umožňovat pouze na Facebooku. Ovšem je zvláštní, že ne pro všechny země, ale jen několik vybraných.

Co teď poradit aneb jak dál?

Co lze v dané situaci dělat? Moc toho poradit nelze, Meta o svém rozhodnutí vyjednávat nebude. Navíc, používám platforem Facebooku a Instagramu pro marketingové a komunikační účely všichni souhlasíme s jejich smluvními podmínkami, které se často mění. A to i poměrně výrazně, jako je tomu v tomto případě.

V nápovědě Facebooku se uvádí jako možnost nabízet zboží v USA. Pokud totiž nabízíte zboží v USA, tak nezáleží, kde máte své skutečné sídlo a Obchod by vám měli ponechat. Konkrétně k tomu uvádí „Firmy, které mají obchod s pokladnou na Facebooku nebo Instagramu aktivovanou v USA, budou mít ke svému obchodu přístup bez ohledu na lokalitu účtu pro obchodování.“ K dispozici je i návod v angličtině, jak nastavit Shop v USA. Bohužel ale ty podmínky jsou poměrně složité (např. mít bankovní účet a adresu v USA). V praxi to tak je řešení zřejmě pouze pro prodejce, kteří mají nějaké vazby na americký trh a dokážou své zboží ve Spojených státech opravdu nabízet. Mít tam Obchod jen formálně pouze pro udržení Obchodu ve své domovské zemi by se zřejmě se všemi komplikacemi nevyplatilo.

Pro naše klienty s webovým eshopem tak v podstatě končí možnost získávání levné návštěvnosti z Obchodů na Facebooku či Instagramu. Nadále lze samozřejmě komunikovat na Facebook profilu o svých produktech a dávat tam odkazy na svůj eshop. Do příspěvku přidáte odkaz na svoje zboží na eshopu stejně jako na jakýkoliv jiný web. Lze také využívat placenou reklamu k podpoře konkrétního produktu nebo celého eshopu. Nicméně nativní Obchod, kde si potenciální zákazníci z řad Facebookových fanoušků mohli prohlížet nabídku zboží přímo na Facebooku, k dispozici nebude.