Facebook zdarma s reklamou nebo placený bez ní

Od listopadu se uživatelům služeb Facebook a Instagram v Evropě zobrazuje možnost volby. Nabízí se možnost používat služby nadále stejně jako doposud, tedy zdarma a se zobrazováním cílené reklamy využívající data uživatelů a jejich online aktivitu. Nově je jako druhá možnost nabízen účet bez reklam, za který uživatel musí platit předplatné.

Důvody zavedení možnosti placeného účtu bez reklam

Společnost Meta, provozovatel služeb Facebook a Instagram, byla k tomuto kroku donucena Evropskými regulačními úřady. Dostala totiž zákaz zpracovávat data uživatelů bez jejich výslovného souhlasu. Sociální sítě, které jsou pro uživatele zdarma, generují příjmy pouze z reklam. Argumentují tak, že potřebují data uživatelů k cílení těchto reklam a souhlas je součástí podmínek používání služby. Po tomto rozhodnutí ale firma potřebuje mít zaznamenaný výslovný souhlas uživatele ke sběru dat a cílení reklam dle získaných dat.

Je pravděpodobné, že pokud by se pouze zeptala uživatelů na souhlas, značná část lidí by platformě souhlas neudělila. To by nepochybně mělo negativní dopad na podnikání firmy Meta, protože právě reklamy cílené dle dat uživatelů jsou hlavním důvodem, proč si společnosti platí reklamu právě na Facebooku a Instagramu. Meta se tak opírá o rozsudek Evropského soudního dvoru, který sice potvrzuje, že k cílení reklam musí mít provozovatel výslovný souhlas uživatele, ale zároveň uvádí, že používání sítě bez využívání dat uživatele může provozovatel nabídnout za přiměřenou odměnu. Jaká výše odměny je považována za přiměřenou ukáže až praxe.

Co to znamená z pohledu uživatele

Uživatelům to dává možnost volby. Od listopadu na ně vyskočí okno se dvěma možnostmi a bez výběru jedné z nich nemohou pokračovat k obsahu sociální sítě. Samozřejmě mohou zvolenou možnost kdykoliv později změnit v nastavení. Mohu udělit svůj souhlas a používat služby nadále stejně jako doposud, tedy zdarma a se zobrazováním cílené reklamy. Nebo mohou zvolit placený účet a za pravidelné měsíční předplatné mohou mít účet bez reklam.

Již z toho, jak okno této volby vypadá, je zjevné, kterou variantu Meta preferuje. Zvýrazněna je varianta zdarma se souhlasem ke sběru dat a zobrazování cílených reklam. Lze očekávat, že tuto variantu zvolí výrazná většina uživatelů a sociální sítě budou používat s reklamou stejně jako doposud. Cena předplatného je aktuálně zhruba 10€ měsíčně. Nicméně Meta uvádí, že na této ceně „začíná“. Lze tedy předpokládat, že cena měsíčního předplatného se bude zvyšovat. Je možné, že bude chtít cenu nastavit dlouhodobě tak, aby příjmy z předplatného pokrývaly výpadky příjmů ze zobrazovaných reklam. Hodně by tak záviselo na tom, kolik uživatelů projeví zájem o placený účet bez reklam. U použití zdarma následuje v dalším okně udělení výslovného souhlasu se sběrem dat a cílením reklam.

Ještě bychom měli doplnit, že předplatné je dražší při pořízení z mobilního telefonu, protože Meta musí navíc platit poplatek za využití plateb v aplikacích společnostem Apple či Google (dle typu telefonu).

Předplatné z pohledu marketingu firem a organizací

Ucelenější data ještě zveřejněny nejsou, ale dle průzkumů na různých portálech to zatím vypadá, že výrazná většina uživatelů bude Facebook a Instagram využívat stejně jako doposud – zdarma a s reklamou. Z pohledu marketingu firem a organizací tak velké změny neočekáváme. Dopad by tato změna mohla částečně mít u úzké skupiny uživatelů, kteří z nějakého důvodu využijí placený účet bez reklam. Dle našeho názoru by toto mohli být například uživatelé s vyššími příjmy, pro které měsíční platba není zajímavou částkou a chtějí obsah bez reklam, protože jim ušetří čas, když uvidí pouze pro ně zajímavé příspěvky. Pokud firmy budou chtít takovou skupinu oslovit, nezbývá, než zkusit využít neplacené formy komunikace (přirozený dosah příspěvků se zajímavým obsahem) nebo využít jiné platformy na internetu.