Jak AI mění SEO a tvorbu textu – copywriting

Digitální svět se neustále vyvíjí a s ním i úkoly spojené s copywritingem a tvorbou obsahu. Posledních více než 10 let se práce soustředila na tvorbu textů, které odpovídaly klíčovým slovům a splňovaly technické požadavky vyhledávačů. Dnes se téměř jistě nacházíme ve zlomovém bodě, kdy se začíná intenzivněji využívat umělá inteligence (AI) ve většině lidských činností. To představuje výzvu i příležitost. Některé firmy se ptají, zda nástup AI znamená konec psaní textů copywriterem a hledají úspory času i peněz u umělé inteligence. Nechat si vygenerovat text od AI je rychlé a levné, což zní lákavě, ale nese to s sebou svá rizika. Z našeho pohledu je příchod AI spíše začátkem nové éry copywritingu, kdy se tvůrci obsahu mohou více soustředit na tu část své práce, která nese vyšší přidanou hodnotu.

Umělá inteligence v SEO

Pochopení role umělé inteligence v copywritingu začíná u chápání proměny fungování internetových vyhledávačů. Tradičně byla optimalizace pro vyhledávače (SEO) disciplínou, která se opírala o mechanické procesy, jako je obsah klíčových slov v textu webu a budování odkazů. Tento přístup však Google a další vyhledávače postupně opouštějí ve prospěch sofistikovanějších algoritmů. Pomocí strojového učení se vyhledávače učí interpretovat jazyk a chování uživatele. Dle toho se následně snaží mu pomoct splnit jeho cíle. Tento posun je poháněn nástroji umělé inteligence, které vyhledávače využívají ke strojovému učení a lepšímu porozumění záměru uživatele. Namísto jednoduché shody klíčových slov v dotazu uživatele s cílovým webem dochází k sémantickému vyhledávání a bere se v úvahu kontext webů a chování individuálních uživatelů.

Tato změna má přímé důsledky pro tvorbu obsahu webů. Vyhledávače upřednostňují obsah, který prokazuje skutečnou relevanci, kvalitu a pozitivní minulou uživatelskou zkušenost. Nestačí tak snaha systémy obelstít pouhým přeplňováním textu klíčovými slovy. Cesta k úspěchu vede přes tvorbu hodnotného a autoritativního obsahu, který je v souladu s potřebami cílového publika. Využití AI v algoritmech vyhledávačů tak (pro někoho možná paradoxně) nevytváří bariéru pro lidskou kreativitu, ale naopak poptávku po ní. Sémantické vyhledávání preferuje obsah, který je bohatý na kontext, emocionálně rezonuje a efektivně uspokojuje komplexní dotazy uživatelů. Nároky na text webů, které chtějí v dnešní době uspět v SEO, jsou tak v éře AI vyhledávání ještě vyšší než předtím.

AI jako asistent pro tvorbu textu – copywriting

Pro copywritery a tvůrce obsahu to znamená, že potřebují zvýšit kvalitu textů. Na straně tvorby obsahu se AI může stát výkonným nástrojem pro automatizaci a zjednodušení řady rutinních a časově náročných úkolů. AI tak funguje jako asistent, který umožňuje rychlejší tvorbu textů. Ve kterých oblastech copywritingu dokáže pomoct? Z našich zkušeností s psaním článků (copywritingem) jsme vybrali následující oblasti:

Analýza konkurence a identifikace mezer v obsahu

Dostupné nástroje umělé inteligence dokážou rychle zhodnotit konkurenci a identifikovat obsahové mezery, které konkurenční weby nezaplnily. Odpadá tak manuální procházení konkurenčních webů a analýza jejich textů. Majitel webu či copywriter může získat ucelený přehled v řádu minut a následně se zaměřit na tvorbu takového obsahu, který poskytuje novou hodnotu a na konkurenčních webech není. Vstupy od AI je samozřejmě potřeba brát jako návrhy a vyhodnotit je, než se pustíme do psaní textů.

Návrhy témat

Někdo může mít představu, že copywriter tráví celou pracovní dobu psaním. Ostatně je placený za články a vyprodukované texty. Obvykle mu ale překvapivě dost času zabere přemýšlení nad tím, na jaké téma má vlastně psát. Generativní AI dokáže prohledat rozsáhlé datové sady klíčových slov a souvisejících pojmů, aby pomohla s identifikací možných témat. To urychluje fázi brainstormingu, kdy se copywriter může soustředit na výběr těch nejlepších nápadů místo jejich hledání.

Prediktivní analýza

Při tvorbě obsahu cílíme nejen na to, co lidé hledají dnes, ale i na to, co teprve vyhledávat začnou. AI nástroje mohou analyzovat data a predikovat budoucí trendy nebo vývoj hledanosti jednotlivých klíčových slov. Tato schopnost umožňuje copywriterovi proaktivně vytvářet obsah, který bude relevantní i v nadcházejících měsících.

Automatizace rutinních úkolů

Obecně se AI aplikace pro pracovní i osobní účely osvědčují při automatizaci rutinních úloh. Pro psaní textů na weby to může být například generování návrhů meta popisků, nadpisů nebo klíčových frází. Může také provádět automatizované kontroly. To se nám osvědčilo například u kontroly interního prolinkování jednotlivých stránek.

Souhrnně můžeme říct, že zatímco AI lze využít v mechanických a analytických úkolech, lidská expertíza se přesouvá do role strategického myšlení, tvorby finální podoby textu a kontroly kvality.

Rizika použití textů vytvořených AI bez účasti copywritera

Ještě stále vás láká nechat si vygenerovat text od AI bez zásahu copywritera? Tento postup je levný, ale není bez rizika. I přes neoddiskutovatelný pokrok a schopnosti umělé inteligence v oblasti zpracování dat a generování textu je důležité si uvědomit, že AI je pouze nástroj a nikoliv náhrada lidské práce. Základním rozdílem mezi obsahem řízeným člověkem a obsahem vytvořeným umělou inteligencí je přítomnost kreativity, emocí a originálních perspektiv. Člověk také cítí odpovědnost za odvedenou práci a podle toho k ní přistupuje.

AI vyniká v syntéze a re-mixování existujících informací, ale postrádá originalitu a kontext. Vyhledávače i uživatelé jsou stále sofistikovanější a dokáží snadno odhalit a ignorovat „průměrný“ obsah. Bez účasti copywritera v tomto procesu vám bude AI generovat duplicitní nebo příliš obecně formulované texty. To může vést k penalizacím webu ze strany vyhledávačů, což je škoda zejména pokud jste si předtím tvořili originální hodnotné texty a máte tak slušné pozice ve výsledcích vyhledávání a reakcích uživatelů. Existuje také riziko, že umělá inteligence vygeneruje nepravdivé nebo zavádějící informace, na což seriózní AI nástroje samy upozorňují. To klade na copywritera zodpovědnost za ověření faktů a zajištění správnosti obsahu. V konečném důsledku je role copywritera nadále zásadní a nepostradatelná pro tvorbu kvalitního obsahu.