Skutečná hodnota facebook fanoušků – vyplatí se?
- Lis, 03, 2014
- SOMAPS Consulting s.r.o.
Marketéři i majitelé firem delší dobu diskutují o skutečné hodnotě facebook fanoušků. Jestli se investice do práce s fanoušky vyplácí a jestli se nevyplatí víc investovat do jiné formy marketingu.
Již víme, že návratnost investic do marketingu na sociálních sítích je delší než u jiných online možností, jakými je například PPC reklama. Na druhou stranu je marketingová práce se sociálními médii zpravidla levnější a to v průměru celkem výrazně. Její efekt není tak rychlý, ale ve střednědobém a dlouhodobém horizontu přináší hodně muziky za méně peněz.
Nejlépe se rozhoduje na základě tvrdých dat. Podívejme se na harddata z aktuální studie společností YetiData a Collective Bias a okomentujme, co z ní plyne pro debaty o hodnotě FB fanoušků.
Výsledky případové studie zkoumající skutečnou hodnotu FB fanoušků
V rámci případové studie byl po dobu 4 let zkoumán průměrný americký prodejce potravin s přibližně 150 tis. fanoušky a také reálný přínos těchto fanoušků pro jeho byznys. Výsledkem bylo, že zákazníci, kteří jsou fanoušky obchodu na Facebooku, nakupují a utrácejí v obchodě více než ostatní zákazníci. FB fanoušci tedy mají reálný ekonomický přínos i pro průměrné stránky a nejsou jen prázdným číslem.
Samozřejmě americký trh se liší od trhu v ČR, i tak ale můžeme z výsledků dělat nějaké závěry. Počet fanoušků přes 100 tis. se může jevit jako vysoké číslo, ale pro americký trh je to opravdu průměr. V ČR je taková stránka už vysoce nadprůměrná.
Konkrétní zjištění o hodnotě fanoušků
Z konkrétních čísel se ukázalo, že průměrné nákupy FB fanoušků stránky v obchodě byly o 35% větší než nákupy ostatních zákazníků. Také se fanoušci ve větší míře do obchodu vraceli, zatímco někteří z ostatních zákazníků byli i jednorázoví – a tedy se nevrátili vůbec. Zajímavým může být i zjištění, že ženy dělaly větší nákupy a utrácely více, zatímco muži chodili nakupovat častěji.
Jako důležitá se ukázala i tolikrát skloňována míra zapojení fanoušků neboli engagement. Uživatelé, kteří nějak interagovali s obsahem FB stránky zkoumaného obchodu, nakupovali víc. Studie dokázala, že čím častěji se fanoušci zapojují, tím více utrácejí, chodí do obchodu častěji a kupují více věcí.
Potvrdilo se také další známé pravidlo, a to že není nevyhnutné získávat stále nové a nové fanoušky. Většinu obratu totiž tvoří ti stávající. Je proto potřeba se o ně dobře starat a poskytovat jim pravidelně přínosný, kvalitní, zajímavý a relevantní obsah. Také nelze dobře dělat firemní FB bez poskytování zákaznické podpory, tedy bez reagování na dotazy a klidného vysvětlování.