Proč mít eshop na Facebooku?

Ozvalo se nám několik majitelů a provozovatelů internetových eshopů s dotazem, zda by měli mít obchod i na Facebooku. Proč chtít FB obchod, když mají klasický eshop na webu? Zákazník přece může nakoupit tam… Nelze paušálně doporučit pro každý eshop i prodej přes Facebook obchod. Dle našich zkušeností ale pro většinu online obchodů výhody převažují nad nevýhodami. Pojďme si to rozebrat podrobněji.

FB obchod podpoří návrat zákazníků a opakování nákupů

Eshopy se snaží, aby u nich zákazníci nenakoupili pouze jednou. Získat nového zákazníka je obvykle dražší než opětovně obsloužit stávajícího. Když už tedy nový zákazník přijde do eshopu ze srovnávače zboží, internetového vyhledávače nebo PPC reklamy a poprvé nakoupí, provozovatel eshopu ho chce udržet. Motivovat ho k návratu a opakování nákupu v budoucnu. O to se typicky snaží nástroje jako jsou newsletter, emailing nebo remarketingová PPC kampaň.

V podpoře návratu zákazníků a opakování nákupu může Facebook výrazně pomoct. Pokud se zákazník během svého prvního nákupu stane fanouškem eshopu na FB, může s ním eshop dále pracovat. V komunikaci eshopu na Facebooku lze nabízet nové produkty nebo psát zajímavosti k produktům. Případně budovat vztah s fanoušky a zákazníky dalšími způsoby. Tady je důležité říct, že k tomuto účelu je potřeba zejména mít aktivní profil na Facebooku, kde správce FB zveřejňuje zajímavé a přínosné příspěvky. Samotný FB obchod bez aktivního profilu fanoušky nezaujme. Ovšem eshop na Facebooku lze využít v komunikaci, kdy lze označovat produkty a využívat v příspěvcích produktové informace.

Akvizice nových zákazníků pomocí eshopu na Facebooku

Facebook je sociální síť, takže virtuálně spojuje lidi. Každý se na FB čas od času podívá, co dělají jeho přátelé, kolegové či známí. Když stávající fanoušek nebo zákazník komentuje, lajkuje nebo dokonce sdílí příspěvek se zbožím FB eshopu, šíří obsah dále. Lidé mají obvykle ve svém okolí další podobně zaměřené lidi. Někdy tedy může vést přes kontakty stávajícího zákazníka cesta k novému zákazníkovi.

Samozřejmě to funguje i opačně a negativní publicita může odradit zájemce o produkty. Bohužel jen málo lidí se svým známým pochlubí s dobrou zkušeností, ovšem negativní zkušenost šíří energicky všude kam dosáhnou. Je to běžná lidská vlastnost, se kterou se musí pracovat. Jak na úrovni samotného obchodu a dodávaného zboží, tak v marketingové komunikaci na Facebooku. Pokud nejde zrovna o nějaký „love brand“ eshop, není moc velká šance, že lidi budou zboží sami aktivně propagovat a sdílet. Nicméně lze je poměrně úspěšně přimět k diskusi o zboží případně ke sdílení zkušeností. Pokud aktivně komunikují, většinou to účel splní a čas od času to nějakého nového zákazníka přitáhne.

Podpora prodeje konkrétního typu či segmentu zboží

Někdy je potřeba podpořit prodej konkrétního zboží. Nějaký sortiment se doprodává, nebo je některý typ zboží ve výhodné akci. Samozřejmě lze podpořit prodej segmentu zboží na Facebooku i pouhým zveřejněním odkazu na klasický webový eshop. Fanoušci mohou na odkaz kliknout a na eshopu nakoupit. Nicméně pokud má eshop na FB celý svůj katalog, může označit zboží z Facebook eshopu a příspěvek bude vypadat mnohem poutavěji. Na rozdíl od klasické formy běžného odkazu, bude mít takový příspěvek v sobě více informací o zboží. Kromě náhledového obrázku a názvu tam bude například i cena a případné další parametry zboží.

Datová údržba a aktualizace cen

Udržet data na webovém eshopu aktuální vyžaduje úsilí. Správce eshopu obvykle přes administrační rozhraní přidává nové zboží, mění ceny, upravuje popisky, maže neaktuální zboží apod. Samozřejmě dělat duplicitně podruhé to stejné ještě na FB eshopu by bylo pro mnohé provozovatele eshopů časově i kapacitně náročné. Naštěstí většina běžně používaných eshopů umožňuje propojit si eshop s Facebookem a produkty se tak automaticky natahují se všemi změnami z webového eshopu. S nastavením Facebook eshopu i propojením s webovým eshopem jsme schopni pomoct.