Ztráta přístupu k firemní nebo osobní Facebook stránce

Dotazy ohledně ztráty přístupu k osobnímu Facebook profilu nebo FB stránce firmy či organizace dostáváme bohužel relativně často. V takovém případě už častokrát nejsme schopni pomoct a nezbývá jiná možnost než kontaktovat podporu Facebooku. To samozřejmě klientovi zabere delší dobu a bohužel se někdy již nepodaří přístup obnovit.

Podívejme se proto na jednotlivé situace a jaké jsou naše doporučení pro prevenci.

Hacknutí nebo zneužití osobního profilu na Facebooku

Tato situace se netýká marketingu na Facebooku, přesto se naší agentury na to lidi ptají. Jde o potíže vzniklé tím, že cizí osoba získá hacknutím nebo jiným způsobem přístup k osobnímu účtu některého uživatele Facebooku. Následně se hacker může vydávat za tuto osobu a jejím jménem např. zveřejňovat nevhodný obsah nebo komunikovat s přáteli daného uživatele. Situace je obdobná jako v případě jakéhokoliv jiného zabezpečeného prostředí na internetu. Je potřeba používat hesla, které nejdou jednoduše uhodnout. Také je vhodné heslo čas od času změnit. A nepoužívat stejné heslo na více portálech – pokud na jednom webu nastane únik hesel, útočníci typicky vyzkouší uniklé heslo na dalších webech. Je proto dobré, aby bylo všude heslo jiné a nešlo se přihlásit na jiném webu uniklém heslem z nějakého portálu. Nejlepší je používat ke správě hesel některý z password manager nástrojů, které umožňují používat komplexní a různá hesla pro každý web aniž by si je uživatele musel všechny pamatovat. Silně doporučujeme používat více faktorové ověření (tzv. MFA). Co se týče Facebooku, ten nabízí uživatelům dvou faktorové ověření. V praxi to znamená, že kromě hesla je pro přihlášení z nového přístroje potřeba zadat i autorizační kód z aplikace na mobilním telefonu. To výrazně komplikuje pro útočníka možnost získat přístup k účtu, i když by znal nebo uhodl heslo. Pro toho, kdo spravuje jakoukoliv firemní stránku nebo FB organizace by více faktorové ověření měla být nutnost.

Přístup k Facebook stránce firmy či organizace – osobní účet

Pokud uživatel ztratí přístup ke svému osobnímu účtu (např. z důvodu hacknutí dle předcházejícího odstavce), je to nepříjemné. Facebook potom vyžaduje prokázat totožnost a někdy i přes úspěšné prokázání účet již nezpřístupní. V takovém případě si uživatel většinou vytvoří nový účet, napíše svým přátelům, že má účet nový a jede se dál. Problém ovšem vzniká, pokud je na zablokovaný nebo ztracený osobní účet navázána administrace Facebook stránky firmy nebo organizace. Záchranou může v takovém případě být, jestli má daná Facebook stránka více správců. V takovém případě lze požádat jiného správce Facebook stránky, aby přístup pro zablokovaný účet zrušil a přidal přístup pro účet nový. Jestli ovšem daná FB stránka firmy či organizace žádného jiného správce nemá, opět nezbývá jiná možnost, než se obrátit na podporu Facebooku s dlouhou dobou řešení a nejistým výsledkem.

Přístup k Facebook stránce firmy či organizace – business účet

Ke správě FB stránky firmy či organizace vyžaduje Facebook, aby správce měl svůj osobní profil. Následně se správce přepíná mezi svým osobním profilem a FB stránkami organizace. To ovšem neznamená, že bychom neměli oddělovat podnikatelský účet od svého osobního v maximální možné míře. Firma, obec nebo jakákoliv organizace s IČ by měla mít svůj business účet. Business účet je účet pro organizace, který může zastřešovat větší počet Facebook stránek, Instagram účtů, reklamních účtů, FB Pixelů apod. Business účet reprezentuje organizaci, která má své správce z řad fyzických osob. FB profily fyzických osob jsou potom v postavení „zaměstnanců“ dané organizace s různou úrovní práv k jednotlivým částem business účtu. Business účet by opět měl mít více správců nejvyšší úrovně, kteří se mohou v případě potřeby zastoupit. V případě zájmu rádi pomůžeme se založením business účtu, nastavením i převodem vlastnictví Facebook stránek, Instagram účtů či reklamních účtů z profilu fyzické osoby na business účet.

Kdy kontaktovat nás a kdy podporu Facebooku

Ještě jednou zopakujeme, že pokud chcete pomoct s nastavením účtů či stránek, abyste předešli případným problémům popsaným výše, kontaktujte nás. Prosíme ale, abyste nás nekontaktovali v případě, že již čelíte potížím popsaným výše – nejsme vám jako nezávislá marketingová agentura schopni v takové situaci pomoci. Pomoci vám může jedině Facebook podpora (support).