Facebook obchod – eshop na FB stránce
- Úno, 25, 2021
- SOMAPS Consulting s.r.o.
Facebook již nějakou dobu nabízí možnost vytvořit a provozovat obchod na FB stránce firmy nebo organizace. Funkce obchodu navíc dále rozvíjí a vylepšuje. Pomocí FB obchodu lze na Facebooku a Instagramu prezentovat a prodávat položky obdobně jako na klasickém eshopu.
Jak vypadá Facebook obchod?
Na Facebookové stránce firmy či organizace lze na několik kliknutí aktivovat kartu „obchod“ podobně jako může správce FB profilu aktivovat jakékoliv jiné karty. Obchod se potom zobrazuje na levé straně Facebook stránky mezi ostatními kartami jako jsou fotky, videa, informace a další. V nastavení FB obchodu se zvolí katalog, ze kterého se načte zboží k zobrazení uživatelům.
FB obchod může obsahovat jednotlivé zboží z katalogu nebo celé kolekce. Zejména pokud jde o větší množství produktů, je vhodnější řadit produkty do kolekcí. Pro uživatele je to přehlednější a umožňuje mu to lépe procházet obsah obchodu. Jako kolekce Facebook nazývá to, co v běžných eshopech označujeme jako kategorie zboží.
Když je obchod naplněný produkty, může vypadat například takto:
Vzhled obchodu na Facebooku lze v rámci omezených možností měnit a přizpůsobovat. Jde zejména o nastavení barev tak, aby odpovídaly barvám a komunikaci dané organizace. Rovněž lze nastavit pořadí zobrazovaných produktů, nebo nějaký produkt či celou kolekci vypíchnout jako doporučované. Alternativně lze nechat Facebook, aby na základě svých algoritmů sám řadil a doporučoval produkty jednotlivým uživatelům.
Nastavení FB obchodu a jak to funguje
Plnění katalogu produkty
Předně je potřeba naplnit katalog produkty. Toto se dá dělat samozřejmě manuálně, jeden produkt za druhým. Rozhraní je poměrně intuitivní a plnění jde relativně rychle. Pokud je zboží málo a nemění se často, může být manuální správa plně dostačující. V případě většího množství zboží lze ale určitě doporučit více automatizované plnění. K tomu může sloužit tabulka Google nebo MS Excel. Mít zboží v tabulce zároveň výrazně usnadňuje případné změny (např. cen nebo skladové dostupnosti). Změny lze z tabulky dělat hromadně, zatímco ruční provádění změn může zabrat dost času. Další možností pro import produktů a správu katalogu je využití tzv. Facebook pixel, který umožňuje automaticky plnit produkty z webového katalogu či eshopu. Nastavení této metody je náročnější a může být potřeba využít pomoc vývojáře webu, protože web musí obsahovat určité kódy a značky. Nicméně dle našich zkušeností většina používaných e-shopových řešení (např. Shopify či Shoptet) již obsahuje předpřipravenou možnost napojení na Facebook pixel.
Facebook produkty kontroluje a schvaluje, zejména obrázky a popisky. Tato kontrola obvykle trvá jeden až dva dny, následně je zboží zveřejněno pro uživatele.
Dokončení procesu objednávky
Když je obchod naplněn produkty, je dobré se rozhodnout, jak bude uživatel nákup dokončovat, když se rozhodne nějaký produkt koupit.
Pokud firma zatím vlastní eshop nemá ani neplánuje, je nutné nákup dořešit pomocí nástrojů Facebooku. Nejjednodušší na nastavení je v takovém případě dokončit nákupní proces zprávou na Messenger, nebo WhatsApp. Výsledkem je tedy objednávka/poptávka formou zprávy, kdy zpracování objednávky i platba musí být dořešeny ručně. Druhou možností je nechat Facebook zpracovat objednávku a platbu jménem prodávající firmy. Za tuto službu si Facebook účtuje provize z takto realizovaných prodejů, nicméně prodejce ušetří čas a náklady za zpracování plateb. Bohužel pro tuzemské prodejce Facebook zatím tuto možnost limituje teritoriálně a organizačně.
V případě prodeje produktů přes klasický webový eshop je možné na něj potenciální zákazníky posílat z obchodu na Facebooku nebo Instagramu. Na FB stránce tak uživatel vidí katalog obchodu a může si zboží prohlížet. Když se rozhodne nakoupit, Facebook ho přesměruje na webový eshop, kde uživatel objednávku dokončí. Za tento způsob přivedení zákazníka na eshop si Facebook, alespoň prozatím, nic neúčtuje.
Podmínky nastavení Facebook obchodu
Facebook obchod se nastavuje a spravuje v tzv. Commerce Manageru. Jde o aplikaci přístupnou v business účtu. Proto je nutnou podmínkou být správcem v Business Manageru. Pod tímto účtem musí být registrováno vlastnictví dané Facebook stránky, na které má vzniknout obchod. Zároveň musí být pod tímto účtem vytvořen i katalog produktů pro FB obchod. Musí tedy být možnost spravovat obojí – Facebook stránku i katalog.
V případě firemního profilu na Instagramu lze spustit obchod (eshop) i na této platformě. Podmínkou je opět mít na stejném účtu práva na daný katalog, Instagramový profil a Facebook stránku, která je připojena k profilu na Instagramu.
Potřebujete pomoct s nastavením Facebook obchodu nebo uvažujete o tom, že byste začali prodávat svoje produkty či služby přes Facebook? Případně začínáte od píky a potřebujete řešit všechno včetně samotného založení Facebook stránky? Rádi s vámi projdeme možná řešení.