Nákup fanoušků na FB – problém Facebook stránek
- Lis, 15, 2013
- SOMAPS Consulting s.r.o.
Nabídek slibujících zájemcům nákup fanoušků na FB je pořád víc a víc. Bohužel za ty nabídky dají peníze často i solidní firmy, které neznají pozadí problematiky. Když potom vidí ten efekt, zavrhnou Facebook marketing úplně, což může být škoda. Podívejme se, proč je lepší prodej FB fanoušků raději ignorovat.
Jak prodejci Facebook fanoušků získávají svoje „zboží“?
Na to, aby někdo mohl prodat Facebook fanoušky, musí toto „zboží“ někde získat. U každého byznysu typu nákup – prodej je nabídka pouze taková, jaké zboží se získalo. Jak to tedy prodejci dělají?
Vytváření populárních stránek či aplikací
Fanoušci se dají sehnat celkem rychle, když prodejce vytvoří nějakou populární stránku nebo aplikaci. Pokud se pohybujete na FB, jistě to znáte. Stránek typu „Dej like a uvidíš nahou celebritu“, „R.I.P zesnulá známá osobnost“, „Každý týden losujeme 1 fanouška této skupiny, který vyhraje nový mobil“ nebo „Miluji čokoládu“ je plný Facebook.
Až taková stránka získá dost příznivců, je dobrým obchodním artiklem. Po prodeji se náhle nebo postupně změní na podporu komerční značky. Uživatelé pochopitelně nechtěli podporovat danou značku, chtěli vyhrát mobil nebo vidět nahou slečnu. K čemu tedy budou tito fanoušci kupujícímu?
Fiktivní FB účty
Jiný oblíbený postup je použití fiktivních účtů, které zakládají roboti prodejců fanoušků. Ty účty vlastně nepoužívá skutečná fyzická osoba a jsou zcela mrtvé. Tyto mrtvé duše určitě nebudou na fb stránce reagovat. Navíc Facebook se na mazání těchto účtů v poslední době dost zaměřuje a není výjimkou, když spolu s tím smaže i stránku, která má hodně těchto „příznivců“.
Placení lajkeři z povolání
Profesionální lajkeři jsou celkem novinkou, kterou jsem nedávno postřehl. Klient si objedná fanoušky a za ně zaplatí. Prodejce se o zisk rozdělí s uživateli, kteří jsou u něj registrováni a lajkují pro něj, pochopitelně za peníze. Klient tak získá reálné fanoušky, kteří se navíc cíleně chtěli stát jeho fanoušky. To je rozdíl oproti předešlým způsobům. Ovšem fanoušci jsou motivováni pomocí peněz od zprostředkovatele (prodejce) a ne zájmem o produkt či vztahem ke značce. A taková aktivita se od nich dá následně taky čekat.
Proč nekupovat fanoušky
Nyní shrneme několik hlavních důvodů, kvůli kterým se doporučuje spíše nekupovat fanoušky. Takže proč?
- Nezískáte fanoušky, kteří by byli vaší cílovou skupinou (výrazná část z nich bude navíc pod 18 let).
- Zhoršíte si poměr aktivních fanoušků a všech fanoušků. Výsledkem bude, že se fanouškům bude zobrazovat méně vašeho obsahu. A to všem, ne jen koupeným!
- Pokud se nakoupení fanoušci dostali na vaši stránku nechtěně a byli podvedeni, můžou vás pomluvit nebo jinak poškodit vaši image.
- Budete mít na profilu velmi rozmanitou skupinu fanoušků, kteří nemají mnoho společného a to vám stíží komunikaci s nimi.
- V extrémním případě nejen vyhodíte peníze za málo muziky, ale můžete si stránku poškodit, nebo ji dokonce ztratit.
Počet fanoušků nic neznamená!
Důležité je zapojení fanoušků a statistika „mluví o tom“, a ne jejich počet. Nezapomínejte, že stránka na FB potřebuje, aby se o ní mluvilo, aby se komentovalo, „lajkovalo“, sdílelo a také, aby přiváděla zákazníky svému provozovateli. Investice do koupených fanoušků se vám nevyplatí a peníze ani zlepšení image to nepřinese. Pokud chcete mít kvalitní stránku na Facebooku, budete na to muset jít delší, náročnější, ale ověřenou cestou. Rádi vám zpracujeme strategii propagace, která vám dá návod k získání kvalitních fanoušků.