Zadání webu – co by mělo obsahovat?

Cílem zadání na tvorbu webových stránek je, aby potenciální zhotovitelé webu dostali jasnou představu o rozsahu webu a požadovaných funkcích. Jde o dosažení minimalizace rozdílů mezi představami na obou stranách – zákazníkem tvorby webu a zhotoviteli webu (programátory, designéry, konzultanty a další specialisty).

Co by zadání mělo obsahovat? V tomto článku najdete několik základních informací, na které by měl zadavatel webu myslet.

Záměr a cíle webu

Jako první se tvoří záměr a cíle webu. Jde o často opomíjenou, ale velmi důležitou oblast zadání webu. Zhotoviteli říká, proč vlastně zákazník web potřebuje a kdo je typovým uživatelem webu. Zhotovitel tak ví, že zákazník očekává web, který bude plnit nastavené cíle. Neměl by chybět popis výrobků a služeb, které má web nabízet či definice cílové skupiny uživatelů.

Použitelnost a Informační architektura webu

Po definování cílů webu a jeho uživatelů je vhodné se v zadání věnovat konceptu webu a informacím, které návštěvníci budou na webu očekávat. V rámci této části se navrhuje také navigační menu a struktura obsahu celého webu.

Návrh webu

Když je jasný koncept a architektura, přechází se v další části zadání na návrh webu. Jde o jádro celého zadání, které popisuje jednotlivé funkce webu. Kromě funkčního popisu obsahuje tato část zadání dále i skicy webu (tzv. wireframy). Skicy a wireframy s popisem fungování stránek mohou být zpracovány i jako interaktivní prototyp. Wireframe je potom online a lze se na něm pohybovat klikáním myší podobně jako na skutečném webu.

Hotový model je ideální otestovat s několika potenciálními uživateli z cílové skupiny. Tím si lze ověřit, že navrhovaný web bude plnit očekávané cíle.

Zadání back-end (administrace webu)

V zadání webu není dobré věnovat se pouze tzv. front-end části, to znamená tomu, co z webu vidí a používá běžný návštěvník. Zapomenout se nesmí ani na rozhraní back-end, tedy administraci webu pro zaměstnance zadavatele, kteří potřebují web spravovat. Jde o přidávání novinek, zveřejňování informací a další funkcionality pro správu obsahu.

Právní, projektové a provozní aspekty zadání webu

Zadání by mělo definovat i právní aspekty budoucí spolupráce mezi zhotovitelem webu a zákazníkem. Určitě lze doporučit myslet na časový harmonogram tvorby webu a termíny projektu. Z právního pohledu jde mimo jiné například o práva na obsah jako jsou obrázky či texty.

Vytvořením webu práce nekončí. Následuje provoz webu, který také něco stojí. V provozní části zadání webu je proto dobré zohlednit všechny důležité provozní aspekty webu, například hosting či licence.

Kolik stojí tvorba zadání webu

Zadání webu nemusí být drahé. Závisí samozřejmě na konkrétních požadavcích a rozsahu webu. U nás stojí kolem 15 – 20 tis. korun a obvykle se rychle vrátí na ušetřených vícepracích ze strany zhotovitele webu. Kontaktujte nás, pokud máte zájem o sestavení nezávazné nabídky pro zadání vašeho webu.