Tlačítko dislike – nelíbí se mi
- Zář, 17, 2015
- SOMAPS Consulting s.r.o.
Facebook potvrdil, že pracuje na tlačítku „nelíbí se mi“. Uživatelé FB volali po této možnosti vyjádřit nesouhlas už velmi dlouhou dobu. Konečně se dočkali? Možná ano, ale jak už to na Facebooku chodí, nebude to přesně tak, jak by uživatelé chtěli…
Dislike pro vyjádření empatie
Z vyjádření Facebooku je zřejmé, že nové tlačítko dislike neboli „nelíbí se mi“ nebude přesným opakem tolik známého like. Sice by mělo sloužit obdobně jako „líbí se mi“, tedy pro jednoduché vyjádření emoce. FB ale nechce, aby se používalo negativně. Obává se změny sociální sítě na fórum, kde by se hlasovalo kladnými a zápornými hlasy o příspěvcích. To by samozřejmě mohlo vést k omezení přispívání některými uživateli, což pochopitelně Facebook nechce.
Nové „nelíbí se mi“ má tedy sloužit spíš pro vyjádření empatie. Některým příspěvkům (např. o přírodních katastrofách nebo úmrtí osoby) uživatelé like dávat nechtějí, protože jim to přijde nevhodné. Připravovaná možnost dislike by měla být určena primárně právě pro tyto případy. Po kroku, kdy Facebook začal měřit čas strávený nad každým příspěvkem, je toto další snaha o zjištění popularity příspěvků, které lidi zajímají, ale přesto nemají hodnocení „líbí se mi“.
Nelíbí se mi pro firemní FB profily?
Pro správce firemních FB profilů a social media marketéry je důležitá otázka, zda bude nové tlačítko v nějaké podobě dostupné i pro firemní Facebook stránky, nebo zda zůstane jen u osobních příspěvků. Možnost vyjádřit negativní emoce z některé firmy či výrobku i jinak než slovním komentářem by mohla přinést zajímavé situace. Obzvlášť pro firmy, které vyvolávají hodně emocí a sklízejí jak velmi kladné, tak silně záporné ohlasy. Je mnohem jednodušší a rychlejší zmáčknout jedno tlačítko, než psát smysluplný slovní komentář.
Nicméně Facebook tento dotaz nezodpověděl, a proto odpověď zatím jasná není. Zamýšlený záměr vyjádření empatie by u firem měl menší smysl, než u osobních profilů. Klíčové bude, zda bude hodnocení nějak vstupovat i do výpočtu popularity příspěvku (engagementu).